Verkkohuijaukset

Suomessa verkkohuijausten määrä kasvaa vuosittain ja erilaisia tapoja ja menetelmiä nousee uutisointiin. Silti vanhan kansan tavalliset sähköpostihuijaukset ovat vieläkin yleisiä ja niihin lankeaa usein miten vanhemmat verkon käyttäjät muun muassa verkkopankki huijauksissa yhä uudelleen ja uudelleen. Tähän ei auta muu, kuin valveutunut käyttäjien informointi verkkohuijauksista ja parempi tieto ja tiedotus erilaisista verkkohuijaus yrityksistä ja menetelmistä. Huijausviestien sisältä ja huijausverkkosivustojen ilme kuitenkin vuosittain paranee paranemistaan ja joskus sivustot voivat olla niin aidon tuntuisia ja oloisia, että tavallisen käyttäjän on mahdotonta erottaa huijaussivusto esimerkiksi verkkopankin normaalin kirjautumissivun ulkonäöstä. Aiemmin viestit ja sivustot pystyi helposti tunnistamaan huonosta suomen kielestä ja tökeröstä ulkonäöstä. Näin ei ole enää.

Yleisimpiä huijauskeinoja

Seuranhaku palstat, sähköpostit ja osto- sekä myyntipalstat ovat tyypillisempiä paikkoja kalasteluviesteille ja huijauksille. Yksi yleisimmistä huijauksista liittyy toiveikkaan ihmisen huijaamiseen rakkauden voimalla. Huijari rakentaa uskottavan kuvan itsessään seuranhakupalvelussa ja sepittää tunteikkaan tarinan rakastetulleen. Tämän jälkeen hiljalleen uhrilta aletaan pyytää pientä lainaa, jotta asiat selviytyisi niin, että rakastetut pääsevät vaikkapa kohtaamaan ja lentolippuihin rahaa ei ole. Kun uhrilta on saatu usein riittävän suuruinen summa huijattua, tili poistetaan ja valitettavan usein uhri ei ilmoita asiasta rikosilmoitusta, sillä tämän kaltainen huijaus on hyvin intiimi ja henkilökohtainen. Uhrit tuntevat usein häpeää, että menivät tällaiseen huijaukseen mukaan ja näin ollen asia jää selvittämättä. Toinen vastaavanlainen huijaus löytyy rahanpesun maailmasta, jossa uhri houkutellaan mukaan “uskomattomaan liike-ideaan” tai helppoon rahan ansaintaan. Tilisiirron kautta esimerkiksi syystä, että sukulainen tai muu mukana oleva ei mukamas jostain syystä voi siirtää itse rahaa, uhrille luvataan korkeat palkkiot palveluksesta. Myös erilainen sijoitustoiminta tai arpajaiset voivat olla keino saada huijattua rahaa. Pyramidihuijaus on ehkä kaikkein pisimmälle rakennettu huijauspeli. Rahankeräyslaki kuitenkin kieltää pyramidipelin ja siksi kyseessä on laiton tapahtuma. Tällaisessa toiminnassa ansainta perustuu siihen, että uusi jäsen ansaitsee tai suorastaan rikastuu sillä, että hän houkuttelee mukaan uusia jäseniä. Ja uudet jäsenet houkuttelevat taas mukaan uusia jäseniä ja näin ollen mitä enemmän pyramidiin saadaan jäseniä, vanhemmat jäsenet tienaavat. Kassavirta kertyy pyramidihuijauksissa pääsääntöisesti uusien jäsenien liittymismaksuista. Nämä maksut pyritään selittämään jäsenmaksuilla, aloituspakettien hinnoilla, kurssi tai koulutusmaksuilla ja seminaarimaksuilla.

Uusia ansoja tulee markkinoille jatkuvasti

Viimeaikoina käyttäjät ovat törmänneet muun muassa uuteen tuotteen erikoishalpaan tilaukseen. Esimerkiksi mainos, jossa uusimman älypuhelimen saa jopa eurolla. Todellisuudessa tämän tarkoitus on saada käyttäjä luovuttamaan luottokortti tai pankkitietonsa kalastelijalle ja uutta puhelinta ei koskaan kuulu. Tai sitten asiakas on saatu tilaamaan vaikkapa kestotilauksena jotain sellaista mitä uhri ei ymmärtänyt tilatessaan ja näin ollen korkeat kuukausi maksut piinaavat käyttäjää kunnes virhe huomataan. Joskus palvelua on todella vaikea perua ja uhri joutuukin käyttämään virkavaltaa hyväkseen huijauksen lopettamiseksi. Kuluttajan täytyy olla todella valppaana tänä päivänä internetin tilauksissa sekä ylipäätään verkkomaksamisessa. Palvelut käyttävät toinen toistaan häikäilemättömimpiä keinoja huijata kuluttaja mukaan touhuihinsa. Osa näistä valitettavasti ei kuulu edes laittomien huijausten piiriin vaan pienellä präntätty kallis vuosisopimus tai kuukausitilauksen jatkuminen voi olla täysin laillista, jota tilaus vaiheessa ei vain tarpeeksi selkeästi kuluttajan huomioon olla tuotu. Sähköpostihuijaukset ovat kuitenkin vielä se yleisin huijauskeino ja tietojen kalastelu myös sosiaalisista medioista on yleistymässä. Sosiaalisessa mediassa voidaan myös tehdä imagoa kohtaan hyökkäyksiä ja julkaista ja levittää valheellista tietoa profiilin kautta, jolloin käyttäjältä pyydetään lunnaita tilanteen korjaamiseksi.

Comments are closed.