Pelottaako Oma Nettiturvallisuus?

Nykypäivänä kaikki on pilvessä, joka ikinen pikku detalji omasta elämästä valuu internetin syövereihin ja niin kuvat, omat äänitteet, viestit, kaikki kirjoitettu teksti ja jopa mahdollisesti sijaintitietojen lisäksi oma aktiivisuus tallentuu jonnekin. Ja se jonnekin ei välttämättä olekaan täysin turvattu paikka. Nettiturvallisuus mietityttää maallista tallojaa kovasti ja jos se ei vielä mietitytä, niin jatkossa erilaisten hakkereiden toimesta tilannetta järkytetään vuotamalla ihmisten yksityistietoja julki ja näin saadaan kylvettyä lisää pelkoa internettiä kohtaan. Hakkerit eivät kuitenkaan useinkaan tee tätä siinä mielessä, että sillä haluttaisiin vahingoittaa muita ihmisiä vaan he toiminnallaan paljastavat internetin tietoturvan ja erilaisten järjestöjen, yhtiöiden ja salaista tai identiteettiä suojelevaa tietoa säilyttävien kanavien tietosuojariskejä. Toiminnallaan he parantavat ja haastavat jatkuvasti internetin turvallisuutta.

Miten mainostajat kehittyvät

Sosiaaliset mediat ovat paikka mistä voidaan rakentaa jo kokonainen kuva sinusta mainontaa varten. Sieltä löytyvät useimmista ihmisistä lähes kaikki tieto. Mainostajat voivat ja saavat käyttää hyödykseen sinusta julkisia tietoja, kuvaasi, mielenkiinnon kohteitasi, tykkäyksiäsi. Jos olet esimerkiksi käväissyt ja tykännyt paljon ruokaan liittyvistä kuvista ja julkaisuista, voi mainostaja päätellä sinun olevan sellainen henkilö, joka tykkää kulinaristisista elämyksistä ja näin puskea sinulle mainontana läpi esimerkiksi erilaisia ravintolasuosituksia, reseptiohjeita tai vaikkapa ravintolaelämyksiä. Tai jos olet yhtäkkisesti alkanut seuraamaan vauva 2018 ryhmää, tietää mainostajakin sinun olevan odottava äiti tai isä ja näin ollen herättelee viettejäsi erilaisilla äitiyteen tai isyyteen ja uuteen lapseen liittyvää mainontaa. Samaa voidaan tehdä jo suoramainonnallakin, oletko koskaan huomannut miten postilaatikosta vilahtavat mainokset muuttuvat vuosien myötä? Silloin kun lapset ovat pieniä, käy postilaatikko tiuhaan tahtiin ja se on täynnä lelukatalogeja sekä erilaisia lapsiperheen arkeen liittyviä julkaisuja. Kun saavutat keski-ikää tai olet aloittanut lukemaan ja seuraamaan erilaisia hyvinvointikanavia sosiaalisessa mediassa, alkaa Anna-lehdet, omaan hyvinvointiin keskittyvät julkaisut ja salimainokset paukkumaan. Kun on aika elää taas yksin ja lapset lähtevät omiin elämiinsä, alkaa sielullinen mainonta ruokkimaan yksinäistä ja vanhuuden kolkuttaessa ovella, siellä kolkuttaa myös Tena-mainokset ja ilmaisnäytteet sekä erilaiset lehtitilauksien röykkiöt. Nyt suoramainonta on kuitenkin hiipumaan päin, sillä mainostajat keskittyvät tekemään täysin samaa, mutta tunkeutuvat sinne mikä on sinua lähimpänä. Älypuhelimeesi. Älypuhelin on se, mikä osuu käteen aamulla herätessäsi. Se on se, mikä on mukana aamutoimillasi. Sitä vilkaistaan useaan otteeseen päivän myötä ja siihen käytetään runsaasti aikaa. Se on koko elämän myllerryksessä niin hyvässä kuin pahassa mukana ja näin mainostajat pääsevät sinuun käsiksi jatkuvasti. Mainostaja herää vierestäsi ja se nukahtaa viereesi.

Huoli lapsista ja nuorista

Nyt mainostajan päästessä hyvinkin lähelle myös lapsia ja nuoria, se huolestuttaa sillä median ja mainostajien viestiä ja uutista lapselle ei voida vanhempien toimesta täysin säädellä. Mainostus on psykologista vaikuttamista. Jos mainos vaikuttaa lapseen, kuka sitä säätelee? Kasvattaako mainostaja lapsesi vai sinä itse? Maailma muuttuu ja vaikka teknologian kehitys tuo tällaisia pelottavia mietteitä, voi sen kehitys tuoda myös suunnattoman paljon hyötyä ja hyvää. Tässä täytyy kuitenkin vanhemman roolissa olla skeptinen ja hereillä ja olla vastuussa oman lapsen nettiturvallisuudesta ja myös internetin käytöstä. Mediakasvatuksen kautta myös lapsi alkaa ymmärtää noita vaaroja ja osaa suhtautua niihin itse myös varoen. Tietoturvaan kannattaa panostaa ja tietoturvaohjeet lukea läpi. Virustorjunnan lisäksi omien tietojensa suojaaminen sovelluksella joka niitä suojelee, on välttämätöntä. Kiinnitä huomiota siis omaan ja perheesi nettiturvallisuuteen ja ole ajan tasalla siitä, mitä ja miten tietoja voidaan käyttää hyväksi ja kieltäydy sellaisesta tiedonjaosta ja yksityistietojesi levityksistä mihin et halua antaa lupaa.

Comments are closed.