Onko Mikään Enää Yksityistä

Sosiaalisen Median kasvaessa, muokkaantuessa ja tulevan vieläkin lähemmäksi ihmisen perusarkea muun muassa erilaisten palveluiden kuten Instagram Storyn ja Snapchatin kautta ihan perus elämää kuvataan ja ajetaan julkisesti muiden nähtäville. Onko mikään enää yksityistä kun jopa aamutoimista hammasharja kädessään on tehtävä videopäivitystä? Missä kulkee raja? Nämä videoklipit ja muun muassa nykyään mahdollisuus kuvan lähettämiseen niin, että se näkyy vain lyhyen aikaa vastaanottajalle, jäävät kuitenkin tietokantaan elämään. Onko näillä tiedoilla olemassa jo iso tallennuspankki ja tulevaisuudessa nuo julkaisut, kirjoitukset ja kuvat cyber hyökkäyksen ja hakkerien kohteena? Miltä tuntuisi kohdata omat julkaisunsa kymmenen vuoden takaa uudelleen ja julkisesti vaikkapa pitkänä videokoosteena ilman antamaasi lupaa? Näihin asioihin kuluttajat ovat alkaneet perehtyä enemmän ja enemmän ja internetin ja erinäisten sovelluspalveluiden tietokantoja ja kerättyä tietoa halutaan rajoittaa yhä enemmän ja enemmän. Mutta puhuvatko nuo yrityksen totta silloin, kun he kertovat julkisesti, että tietoja ei tallennu mihinkään? Mitäpä jos kaikesta jääkin jälki.

Mitä tietoja älypuhelimestasi voi liikkua eteenpäin?

Älypuhelimessa on kamera mahdollisuus, suora yhteys internettiin, mikki, valokuvaamisen mahdollisuus ja GPS. Tämä lyhyesti sanottuna tarkoittaa, että sillä voidaan todellisesti elää elämääsi mukanasi. Sillä voidaan selvittää joka ikinen askeleesi, ympäristö missä olet, kaikki käymäsi keskustelut ja kaikki näkemäsi asiat. Pelottavaa, eikö? Faktatietona ei voida kuitenkaan vielä viedä asiaa niin pitkälle muuta kuin teoreettisesti, että puhelimet kuuntelisivat sinua. Tämä on teknisesti mahdollista, mutta epätodennäköistä. Mutta esimerkiksi Googlen puheentunnistukseen syötetyt sanat, Sirille puhutut asiat ja vaikkapa WhatsAppin äänitetyt ääniviesti, nämä kaikki tallentuvat tietokantoihin. Ja näitä tietokantoja on paljon, niiden käyttötarkoitus epäselkeä kuluttajalle ja pelottava mahdollisuus tekniikalle. Kaikki ottamasi kuvat ja videot, voivat tallentua myös erinäisiin tietokantoihin varsinkin silloin kun kuvasi yhdistyvät pilvipalveluihin. Samoin sijaintisi, missä olet ollut. Aktiivisuuden seurannan ansiosta myös nykyään kaikki aktiivisuutesi pulssistasi saakka tallentuu esimerkiksi aktiivisuusrannekkeen kautta tietokantaan.

WhatsApp

Olet lähettänyt pitkän äänitteen siitä, ystävällesi, että illalla tekisi mieli mennä ravintolaan syömään. Jatkossa esimerkiksi mainostajat voisivat käyttää tällaisia yksityisiä viestejä hyödykseen ja lähettää mainontaa läpi kaikille, jotka ovat GPS-signaalin mukaan sopivalla etäisyydellä ja maininneet, kirjoittaneet tai kommentoineet johonkin palveluun sanan ravintola. Tällöin saadaan suora yhteys potentiaaliseen asiakkaaseen. Onko tämä mahdollista jo nyt, siitä on monia teorioita. Skeptikot kertovat ja sanovat, että tätä tapahtuisi jo nyt salakuuntelun kautta, mutta siitä ei ole löydetty täysin vedenpitäviä todisteita eikä epäilyksiä. Viestien lähetys palvelu WhatsApp on ilmoittanut aikeistaan alkaa keräämään mainostuloja mainostajilta ja puskea mainontaa myös omaan palveluunsa. Tämä tarkoittaa sitä, että ylläolevan kaltainen hyvin yksityinen mainonta voi olla nyt yhtä askelta taas lähempänä todellisuutta. WhatsAppin kautta voidaan puhua puheluja internetin välityksellä ,sieltä voidaan jakaa videokuvaa tai valokuvia sekä muita mediatiedostoja joko streamaamisen kautta tai omasta kirjastosta sekä lähettää viestejä, puhutussa tai kirjoitetussa muodossa. Palvelu ei vielä koskaan ole kokenut isompia tietoturvahyökkäyksiä eikä ole ollut otsikoinnissa negatiivisesti, mutta varmasti kyseisestä palvelusta tulevaisuudessa tulee skandaaleja ilmi. Toki toivottavaa olisi, että sellaista ei tule ja palvelun käyttö tietosuojan kannalta olisi täysin turvallista, se jää vain nähtäväksi pystyykö yhtiö pitämään tietokantansa turvassa cyber hyökkäyksiltä vai ei. Mainonnan lisääminen palveluun varmasti muuttaa hieman palvelun suositeltavuutta ja käyttöä ja lopulta palvelun käyttäjien saadessa liikaa mainontaa läpi palvelun, löytyy usein uusi palveluntarjoaja joka lähtee alussa tarjoamaan vastaavaa palvelua, mutta mainonta vapaana.

Comments are closed.